Isnin, 18 April 2011

Akademi Gemilang

Bosan bila tiada teman hujung minggu, I ambil keputusan untuk keluar cuci mata di bandar Seremban yang bagi I agak membosankan ini. Malas nak keluar duit lebih jalan ke New York atau Vegas, sama sahaja, tak pernah ada perubahan. Lagi kerap I pergi ke negara luar, lagi I rasa bosan. Sekali sekala berjalan dalam negeri sendiri pun apa salahnya, dah meluat sangat tengok aurat orang putih, sekali sekala cuci mata gadis-gadis Pan Asia, I rasa takde masalah bagi memenuhi nafsu besar I. Tak tahulah nak ajak Maria ataupun tak, penat keluar dengan dia, jalan laju, ketiak dia juga yang berpeluh, I yang tanggung malu, konon macam I tak pandai jaga girlfriend, padahal I yang terabai. Emm..lama berfikir..I plan nak pergi ke....Jusco tempat pilihan I untuk berjalan-jalan, mana tahu dapat girlfriend baru untuk makan malam.

Asyik berjalan, mata I terpaku pada seorang gadis yang sedang asyik memilih CD lagu. Berkerut-kerut mukanya menggambarkan begitu asyiknya memilih dan meneliti CD yang dipegangnya. Muka memang tak asing lagi, artis Malaysia tak banyak sangat pun. I yakin beliau yang asyik memilih CD itu adalah Tiz Zaqyah. Senyum sendiri I ketika itu kerana pemilihan I untuk berjalan-jalan di Seremban menemukan I dan bintang drama bersiri Nur Kasih itu. I cepat-cepat fikir bagaimana cara nak tarik perhatian calon artis popular ini. I ambil keputusan untuk menyanyi memandangkan dia sedang asyik memilih CD lagu.

"I'm never gonna dance again..guilty feet have got no rhythm~ though it's easy to pretend..I know you're not a fool~"

Bersungguh-sungguh I nyanyi. Mata I pejam sambil jari I dipetik mengikut rentak lagu yang I nyanyikan. I perasan Tiz senyum pada I. I pula lelaki yang cepat perasan. I mulakan langkah.

"Cikgu tengah carik CD apa tu?"

I tanya dengan muka I yang paling comel pernah I buat. Dihujung persoalan I, I jelir lidah supaya kegedikan I nampak comel. Biar dia rasa nak peluk-peluk I ketika itu. I dapat rasa pandangan dia terhadap I tiada pandangan meluat.

"Saya tengah carik CD lagu yg awak nyanyi tula..suara awak sedap sgt..smpi sy terus minat dengan george michael..knape tak masuk af?"

Cara dia menjawab dengan senyuman cikgu Asmah itu membuatkan I bercita-cita nak jadi pelajar Kelas 1976 di Institut Gemilang. I sambung berseloroh dengan Tiz.

"Memang nak masuk af..tapi kalau ada cikgu Asmah yang mengajar..baru sy masuk uji bakat.."

Jawapan yang I pasti jawapan yang bijak. Tersenyum Tiz dengan jawapan I tadi. I susun ayat kali ini, mana tahu boleh lepak minum bersama-sama.

"Tiz dah makan ke belum?I belum makan lagi..Kebetulan I tahu banyak kedai makanan di Seremban ni.."

Baru tanya soalan yang miang sedikit, dah ada perempuan simpanan yang call pula. Kalau sekali takpe, beberapa kali juga handphone canggih I berdering. I buat tak tahu, kali kedua call pun I tak angkat, I reject call. Deringan yang ketiga sahaja, Tiz dah mula bagi respon.

"eh..belum jadik peserta af lagi..afundi dah masuk?"

"eh..tadelah cikgu..ini bukan undi af..ini panggilan pelajar-pelajar baru yang nak masuk ke institu gemilang ni..itu yg byk panggilan tu.."

I tersengih. Tiz pandang muka I, malas nak layan lelaki yang boleh bagi jawapan yang menggoda hatinya. Tiz bersuara.

"Jom makan"

I senyum dan terus buat kira-kira duit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan