Jumaat, 13 Mei 2011

Lama tak pekena

"Bang..masuk dalam lagi bang..."

Jeritan itu membuatkan I tersentak. Mungkin I terlalu berhati-hati. Tapi I kurang selesa juga kerana khuatir orang lain dengar, I juga yang malu.

"Bang..boleh masuk lagi bang..abg masukkan je.."

I masukkan hati-hati. Risau juga I takut tergelincir. Lagipun I jenis lelaki yang tak suka gopoh.

"Opppp oppp bang..masuk straight abg..dah jumpe da tu landasan dia.."

Bersemangat I. Bila dah jumpa landasan, I rasa lebih senang lagi. Pemanduan jadi lebih lancar.

Pap..

"ok abg..da masuk abes da tu..i love u abg.."

Senang handle Siti. Tak banyak kerenah. I boleh handle tanpa banyak merungut. Siti banyak ikut cakap I. Siti banyak puaskan I dari pelbagai sudut. Pemanduan, keselesaan dan macam-macam lagi. Disebabkan itulah I jaga Siti baik-baik, hari ini I nak mandikan Siti. Cuma disebabkan jadual kerja yang lebih padat sejak kebelakangan ini, I terpaksa mengupah orang mandikan Siti I. Lama rasanya tak update blog, I mengaku I memang betul-betul busy dengan kerja. Bukan disebakan kekeringan idea atau malas nak menulis, I sibuk dengan kerja yang I rasa tak akan habis sehingga I pencen nanti. Menyesal rasanya bekerja makan gaji.

"Bang..basuh dalam ke..luar ke..enjin ke..atau kesemuanya sekali...?"

"Basuh sume..siap polish skali tau..ni wallet abg tebal ni..dalam ni ada seribu tau.."

I sengih. Pembasuh kereta itu juga senyum pada I. Mungkin dia tau I bergurau. Mustahil I ada simpan ribu-ribu dalam wallet, kalau I ada simpan pun, I tak beritahu orang lain. I campakkan kunci kepada pembasuh kereta tersebut. Pembasuh kereta yang bernama Mail itu cekap menyambut. Dia senyum pada I sambil menuju ke Siti. I kerap juga basuh kereta di kedai Mail, penduduk di sini semua panggil beliau Mail Lambung kerana dia suka melambung kunci kereta kepada pelanggan-pelanggannya. Tak sangka namanya digunakan oleh Zizan dalam Maharaja Lawak. Popularlah kedai Mail lepas ni.

I duduk di ruang istirehat kedai Mail. Kelihatan seorang jejaka kacukan Pakistan sedang membaca suratkhabar di ruangan berhawa dingin itu. Dengan T shirt dan seluar pendek, I anggap dia macam pemuda biasa sahaja. Sehinggalah dia senyum pada I. I balas senyum balik. Lagi manis senyuman I berbanding lelaki Pakistan itu. I duduk sebelah dia, ambil suratkhabar, dan nak mula baca.

"basuh kereta mana?"

"tu..yang cantik tu..."

I muncungkan mulut ke arah Siti. Dia pun menoleh ke kereta I.

"U basuh kereta yang mane?"

Sibuk je I nak tanya pasal lelaki kacukan ini. I ada sedikit ciri-ciri perempuan, I sebok nak jaga tepi kain orang. Tak kisahlah kain batik ke kain pelekat, asalkan I sibuk-sibuk tanya.

"Tu ha.."

Dia menunding ke arah Accord yang bersinar-sinar di bawah pancaran matahari.

"ooooooo....."

I dah mula cemburu dah. Nampak macam orang kebanyakan, tapi mampu beli kereta macam tu. I tanya lagi.

"bulan2 brape boss?"

"600 sahaja.."

I terkejut. Mesti letak duit muka puluh-puluh ribu ni. Bukan calang-calang Pakistan depan mata I ni. Mesti bukan jual carpet, kurang-kurang syarikat perabot gak ni dekat Nilai 3. I sambung baca suratkhabar. Takut rasanya nak berbual panjang dengan mamat Pakistan ini.

Mail masuk ke ruang istirehat. Dia lambung kunci kereta kepada mamat Pakistan sebelah I. I dan jejaka Pakistan itu saling terkejut. Mail bersuara.

"Ahmed..ko g basuh kereta Accord kat tepi tu..dari tadi nak basuh..tak basuh2..cepat!"

I terkebil-kebil. Rasa macam bodoh sangat. Sekarang ni I berharap Siti I cepat-cepat mandi, sebab I nak update blog.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan