Jumaat, 29 Jun 2012

Makin Tua Makin Mantap


I buat tak tahu. Sudah ramai mata yang memandang. I buat lagi. Peduli apa I apa orang nak cakap. Anak I, pandai la I jaga. I teruskan menimang tinggi walaupun tidak sampai ke cucur atap. Pelik juga kalau nak ditimang terlalu tinggi,gayat pula anak I yang baru berusia 3 bulan ini. Anak I dah pandai ketawa mengilai. Maka, setiap kali ditimang, anak I akan ketawa melekek-lekek menarik perhatian pengunjung lain yang datang ke Aeon Seremban. I masih lagi menunggu isteri I yang sibuk dan tidak keterlaluan jika I kata sedang rambang mata memilih kain untuk dibuat kain langsir. Tapi disebabkan kedai kain itu tidak mempunyai penghawa dingin, berpeluhlah I anak beranak, itu yang menyebabkan I dan isteri berada di dua tempat yang berlainan. Sedang seronok melayan kerenah anak, ada juga orang yang ramah menegur.

"Anak ke? Comel.."

"Haah..anak..comel ikut muka mak.."

"Daddy dia x comel?"

"Nilai la sendiri"

I jawab bukan seperti respon yang dikehendaki. I dah berkahwin. I tak layan perempuan-perempuan yang terlalu ramah. Bukan sombong, tapi mengelak fitnah. Orang kacak selalu menjadi mangsa fitnah, I ambil iktibar dari sirah, bukan pakai lojik akal. So, I elakkan diri dari terjerumus.

"Kalau I nilai..I rs baby ni ikut muka daddy dia..cute.."

I senyum. Sebab takde bukti yang boleh menyangkal fakta yang diberi oleh perempuan tersebut. Muka comel anak I sudah tentu diwarisi oleh ibu bapanya.

"Ni sape nama dia yg cute ni?"

"Yg mane?"

I keliru. Sebab kalau diikut dari penilaian, I rasa kami anak beranak sangat comel di mata orang lain.

"U ni kelakar la..baby ni la..tp its ok..sape name u?"

"I panggil anak I Danish.."

"oo..i c..nama u?"

I mendiamkan diri. Malas nak jawab. I berborak pun tak pandang dia. Mata I ke arah anak I yang sedang pegun di dalam kereta sorong. Dia masih kecil kalau I cerita yang situasi itu akan berlaku pada dia tentang kesempurnaan yang bakal diwarisinya nanti.

"Ok..u jual mahal la ni..tanak gtau nama..ade diskaun ke?"

"I bukan Aeon nak buat mega sale..n i tak jual diri je..cuma I tanak anak I fitnah.."

"Laa..baby takkan la nk anggap mcm tu..u takut baby u nampak n report kat mummy die eh.."

Dia ketawa sinis. Lagak yang I lihat seperti memerli I.

"Shopping complex camni ade ramai yg dewasa dari baby..Lg pun I bukan takut ngn manusia je..U takpe la..Macam x takut dengan apa2.."

Kali ini giliran I pandang sinis terhadap dia. I rasa I berjaya menyakitkan hati dia. Sebab I perasan dia dah mula tak selesa. Mana tidaknya, kalau tengok dari bawah, macam tak pakai seluar, tengok dari atas, macam tak pakai baju.

"Sape ni abg?"

Isteri I sergah dari belakang.

"Entah..die tegur Danish td.."

Muka isteri I tak percaya.

"Oo..ni ke mummy Danish yg cute ni..patutla baby ni cute..u dari mana td?"

Soalan itu I tau diajukan kepada isteri I. Tapi I terasa seperti nak mencelah. I terus potong perbualan mereka.

"Isteri I dari kedai kain td..nak beli kain nak buat baju tutup aurat.."

Perempuan itu terus meninggalkan kami anak beranak. Isteri I masih terpinga-pinga. Tak faham apa yang berlaku. I tersenyum puas. Walaupun dakwah I agak kasar, tapi I cuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan