Sabtu, 24 Julai 2010

Majlis keramaian I..

Dua puluh empat Julai adalah hari yang I tunggu-tunggu untuk sekian lama, bukan sebab I dapat sambut anniversary I dengan Fairuz, tapi kali ini, ada yang lebih gah lagi. Yes, I bertunang pada tarikh itu dan tak silap I, ramai yang menangis pada hari keramat I. I tak sangka rupanya membuat majlis keramaian seperti itu membuatkan I rasa sangat happy dan I teruja untuk membuat majlis seperti itu lagi. Sebelum ni I tak berapa suka menghadiri majlis keramaian, walaupun melibatkan saudara-saudara terdekat, cuma I rasa rimas bila orang ajak bergambar, dan tengok semua tingkah laku I. Pernah sekali, lebih menjijikkan lagi apabila ada orang berkhayal masa tengok I, I tak mahu tahu apa yang mereka khayalkan. Tapi I cepat-cepat tegur supaya mereka tak berkhayal lebih jauh. Hanya Fairuz dibenarkan berkhayal pasal I cuma I tak berapa sure kekerapan dia berkhayal tentang I. Fairuz pernah memberitahu I yang berkhayal tentang I boleh buat orang mengigau. I anggap semua itu pujian sebab I dah banyak kali dengar tentang lelaki impian tapi lelaki igauan, I dengar bunyinya lebih hebat lagi. So I senyum dengan kritikan membina tunang I.

Dua minggu sebelum hari pertunangan I, I busy sangat. Nak update blog pon I tak sempat. Penat sangat sebab I macam bekerja di Shah Alam setiap hari dan terpaksa berulang alik, tapi walaupun I penat, jangan samakan I dengan tak berstamina. I masih rasa I berstamina dan I boleh buktikan cuma I tak tahu dengan cara apa I boleh buktikan. Takpela, lupakan dengan cara I boleh buktikan, tapi apa yang berlaku dua minggu sebelum majlis I memang I anggap sebagai dugaan. I tempuh dengan sabar dan sangat tenang sehingga ketenangan I pernah ditegur oleh kawan-kawan I yang ingat I tak bernafas. I bernafas laa cuma nafas I tenang, langsung tak dengar bunyi. Itulah kelebihan berbanding lelaki lain. I pernah jumpa nafas lelaki yang tak menentu walaupun hanya melihat gadis cashier yang tak bertudung. I anggap lelaki macam tu bernafsu binatang, I fikir cara pernafasannya saja dah tak teratur, apa lagi..lupakanlah cerita I tu..I sambung cerita dugaan I balik. Kesibukan I sebenarnya mengundang pergaduhan I dengan Fairuz walaupun I dah cuba elakkan dengan mengalah. I letakkan ego I kebawah tapi tak berjaya membantu meredakan kemarahan Fairuz yang ingat I busy sebab melayan wanita lain. I dah cakap pada Fairuz yang I tak pernah terfikir untuk curang, melihat perempuan lain pun I tak pernah, inikan pula curang, memang tak sesuai dengan prinsip I.

Ok, I mengaku ramai perempuan yang SMS dengan I, tapi itu semua peminat I. Takkan I nak hampakan peminat-peminat I, I reply pun semua pendek-pendek menunjukkan I ada harga diri walaupun I meletakkan harga I pada kadar paling rendah supaya ramai yang cuba untuk berurusniaga. Tapi I tak pernah tergila-gilakan peminat I. Sehari sebelum I bertunang, I terpaksa off kan handphone I supaya I tak diganggu, kalau tidak, penat I nak layan semua yang tanya tentang pertunangan I. Fairuz baca juga inbox handphone I, dan dia mula meragui cinta I padanya. Yela, pertunangan pun bukan perkara main-main dan I faham kenapa dia rasa cemburu.

"Abang ni betul ke nak dengan sy..Ke abang nak main-mainkan sy?"

Persoalan macam tu betul-betul hilangkan konsentrasi I ketika memandu. I boleh lihat dari ekor mata I yang dia sedang memandang tepat pada I yang sangat fokus ketika memandu. Bukanlah I seorang yang sangat fokus cuma I tau dia bukan dalam mood yang baik selepas membaca inbox I, maka I ambil keputusan untuk memandang tepat ke jalan raya. Lebih hebat lagi, I tak pandang cermin sisi pun, maksudnya memang mata I pandang depan.

"Kenapa abang diam?Abang memang nak main-main....."

I letak jari telunjuk I menghampiri atas bibirnya sebagai isyarat tidak menyambung lagi apa yang ingin disampaikannya.

"Ssshhhhhh..."

I tambah bunyi yang merupakan isyarat bagi diam supaya situasi tersebut lebih tegang lagi. I dengan cekapnya dah berhentikan kereta tepi jalan, dan langsung tak menganggu lalu lintas Kuala Lumpur yang sentiasa sibuk. Cuma I terlupa bagi signal sahaja, tapi I bercadang nak berhenti sekejap sahaja. Cara I yang memberhentikan percakapannya membuatkan dia terus memandang pada I. Disebabkan kereta pun dalam keadaan pegun, kali ini I balas pandangan matanya, dan I renung tepat ke mata hitamnya. Yang lebih menarik lagi I memang tak kerlip mata langsung, Fairuz yang terkelip sekejap. Kalau I buat pertandingan tenung mata tadi, mesti I menang. I alihkan tangan I dan mula menerangkan kepadanya apa perasaan I.

"Abang tak pernah ada perempuan lain selain dari Fairuz Adlidna yang abang sayang sepenuh hati ni..Dah lama sangat kita bsame dan abang tak pernah pikir ape2 psl orang lain..Sebab yang abg tau..dalam hati abg ada sayang sorang..dan orang ni yang abg akan jaga smpai mati.."

Ucapan dari I itu dijayakan dengan pandangan mata I yang tak berkelip langsung. Air mata I keluar sedikit, memberitahu keikhlasan hati I dan I rasa itu membantu. Dia beralih pandangan ke tempat lain, tarik nafas panjang dan minta I teruskan perjalanan. Sepanjang perjalanan itu, dia terus diam, I tak ganggu, sebab mungkin dia tengah berfikir atau berkhayal.

"Esok kite tunang, sayang la orang yang paling cantik dalam dunia"

Dia pandang I sambil senyum. Senyuman itu yang buat I tertarik padanya dulu, masa I muda-muda lagi. Kalau lah Cik Fairuz Adlidna baca post I ni..I nak u tau yang I SAYANG SANGAT PADA KAMU..KAHWIN LA CEPAT..TANAK KE!! :(

Selamat bertunang dengan I cik Fairuz, I doakan agar kita berbahagia dan berkekalan selamanya. Amiin

2 ulasan: