Rabu, 29 September 2010

Masuk Jawi dan Kaifiatnya

Mata I berkeliaran. Walaupun I sedang memandu kereta, tapi mata I masih tidak berhenti melihat sekeliling. Bukannya I pemerhati bebas, cuma I mengaku I seorang rakyat Malaysia yang prihatin dan bertanggungjawab. Kalau boleh, I tak mahu lihat ada wanita yang keseorangan menunggu bas atau berjalan kaki, zaman sekarang bukan macam zaman Tok Kadok dahulu, zaman sekarang ialah zaman yang penuh lelaki jahat dan suka mengambil kesempatan. I bersyukur I tak menjadi salah seorang dari lelaki tersebut. I tahu ramai yang tidak percaya dengan kata-kata I, mesti ada yang cakap I sibuk mencari wanita sebab I mata keranjang, I tak kisah dengan apa orang kata, yang penting I tahu I sanggup menolong wanita-wanita yang single dan lebih baik lagi, I tak pernah kira peringkat umur mereka, status mereka, cuma yang penting dia keseorangan. Secara jujurnya I tak suka menolong wanita yang bersama anak-anak, bukan I tanak tolong, tapi prinsip I jelas, I cuma tolong wanita yang berseorangan.

Sambil I sibuk memerhatikan keadaan sekeliling, mata I terhenti pada seorang budak yang ikut pengamatan I, berusia tidak lebih dari dua belas tahun. Dia seorang budak lelaki, rambutnya kusut, telinganya capang dan muka sentiasa kelihatan berkerut. Tapi bukan paras rupanya yang I amati, apa yang menarik perhatian I adalah cara dia memegang kain pelekat yang dipakainya ke hadapan. I senyum sendiri. I tahu transformasi organ yang berlaku pada budak lelaki itu. I pernah melaluinya. I berkhatan seawal usia 4 tahun kerana umi dan abah nak bawa I pergi haji. Tidak seperti kanak-kanak lain, I dipaksa berkhatan, dan I lalui semua itu seorang diri dan I nak u all ingat, I cuma budak kecil berusia empat tahun, apa daya I melawan cakap orang tua. I berhentikan kereta I di tepi sebuah bangunan lama, I tarik nafas panjang dan tutup mata I, mengingati apa yang berlaku 21 tahun yang lepas. I nak semua tutup mata dan tarik nafas panjang seperti I, I nak u all rasa apa yang I rasa pada usia I empat tahun, lagipun ayat selepas ini adalah ayat seorang budak empat tahun, mungkin susah nak faham.

Kita borak dengan umi, dengan abah, tapi semua tak sayang kita. Semua cakap kita sakit. Abang dan kakak tak suka main dengan kita. Dia cakap kita kena sunat. Baru boleh jadi orang besar. Kita tau sunat tu macam mana. Mesti sakit. Auntie Lara pernah cakap, kalau tak sunat, nanti buah mangga tu busuk. Kita tak faham. Kita baru empat tahun. Tunggulah umur kita 25 tahun, macam-macam kita tahu. Esok kita kena sunat. Kita takut sangat.

Masa I kecil, I dah boleh menulis dan membaca, tak mustahillah I jadi orang yang sempurna sekarang. Penulisan di atas tadi I cuma salin balik diari I semasa kecil. I sambung balik cerita diari tadi.

Kita dah ada kat depan klinik. Ramai sangat orang sakit. Kita nampak orang keluar masuk bilik doktor nangis-nangis, tumpah darah dan macam-macam lagi. Kita nampak semua penderitaan itu. Doktor jahat. Kita tak suka doktor lelaki. Doktor perempuan je baik. Dia bagi ubat. Kita nak sunat dengan doktor perempuan. Mesti tak sakit. Tapi umi cakap kita tak boleh tengok perempuan, nanti doktor susah nak potong. Kita takut dan frust juga.

Dah nampakkan perangai I dari kecil. I suka tengok perempuan. I tak sangka perangai I tak berubah. Nampak macam I yang gilakan perempuan walaupun situasi sebenar adalah disebaliknya. I terpaksa sembunyikan penceritaan keadaan I semasa dipotong sebab I khuatir menyentuh aspek-aspek kedewasaan. I adalah orang yang menjaga tatatertib dan kesopanan Melayu. I terus lompat situasi selepas berkhatan.

Kita dah tak boleh kencing. Kencing kita jadi bercabang. Doktor letakkan kapas dekat saluran urin kita. Tekanan yang kuat membuatkan kencing bercabang dan kita rasa sakit sangat. Kalau boleh kita nak cepat baik. Umi, abah, adik beradik semua tolong bagi sokongan kat kita. Kita dapat tidur dengan kain kita betul-betul berada di depan kipas meja. Kita rasa sejuk dan nyaman. Terima kasih semua. Esok abah dah janji nak belikan set ninja turtle kat KL. Kita gembira sangat. Terima kasih Malaysia.

I buka balik mata yang I pejam. Sebenarnya lama juga I berhenti tadi mengingati kisah lampau I. I lupa nak menceritakan kaifiat I masuk jawi. I teruskan perjalanan I, dan senyum sendiri lagi. I rasa sangat besar selepas I bersunat. I pernah berbangga dengan kawan-kawan I masa masuk di tadika dahulu. Ramai yang kagumi I dan seperti biasa, kawan lelaki dah mula menjauhkan diri. Cepat sangat rasa cemburu. Disebabkan ramai yang kagumi I, I ada girlfriend masa I masih di tadika. Cuma yang kelakarnya, dia bagi number telefon office mamanya. Sebab dia cakap, lepas balik tadika, dia akan pergi balik ke pejabat mama. Cinta I dihalang oleh umi I, walaupun I dah bersunat, I dilarang bersama-sama perempuan. Di bawah I dah lampirkan gamba I ketika kecil, kalau tak percaya itu adalah I, tanya orang kawasan kejiranan I. Seawal empat tahun I dah bersunat, I dianggap sejarah di kawasan I.


Tak mustahilkan I boleh pikat perempuan pada usia muda

4 ulasan:

  1. saje type komen. malas aku nak baca. haha.

    BalasPadam
  2. ko memang pemalas zack..huahua ni panjang standard jurnal..haaa

    BalasPadam
  3. aku gelak tak behenti dowh bace ko punye ni..hahaha

    BalasPadam
  4. orang tak sunat mmg cam ko jan..ble mau potong?

    BalasPadam